Kvalita súčasných prilieb na motorku z hľadiska materiálov

Pri výbere a nosení prilby zohráva hlavnú úlohu niekoľko faktorov. Aby moto-prilba spĺňala požiadavky, malo by ísť v prvom rade o typ, ktorý by sa prispôsobil vášmu štýlu jazdy. Z tohto hľadiska poznáme integrálne uzavreté prilby, ale naopak aj otvorené či zlatý kompromis- vyklápacie. No spomeňme tiež na motokros, športové cestné, terénne, atď. Takisto máme na výber z niekoľkých značiek, a to od menej známych až po svetovo uznávaných a overených výrobcov, ktorí si potrpia i na tie najmenšie detaily, čoho ukážkou sú airoh helmets . Úlohu pri celkovom pocite pohodlia pri nosení a v neposlednom rade tiež z bezpečnostnej stránky však zohráva takistomateriál.

Jazdec na motorke, červené Ducati.jpg
A práve na materiály súčasných moto-prilieb si v tomto článku posvietime bližšie.

Polykarbonátové/Polyamidové prilby sa radia k tým bežnejším, respektíve cenovo lacnejším a prístupnejším modelom, pričom poskytujú dostatočné zabezpečenie. Z pohľadu bezpečia to značí kvalitnú odolnosť voči nárazom.
Ak sa pozrieme na ich škrupinu, tak vďaka špecifickému procesu výroby je pevnejšia, než napríklad v prípadetermoplastu. Dokonca ide z hľadiska pevnosti a odolnosti (vrátane tepelnej) o spoľahlivú voľbu takisto pre športových jazdcov na okruhu.

Žena s modrou moto-prilbou na hlave.jpg

Kompozitové sú príkladom tej zvyčajne drahšej, avšak veľmi kvalitnej alternatívy. Ide totiž o kvalitnejší materiál, než akým je plast. Nachádzajú sa dokonca vo vyššej cenovej kategórii, než celá karbónová prilba (ktorá je inak veľmi pevná).
Kompozit je vlastne zmes alebo navrstvenie hneď niekoľkých materiálov spolu s tkanivami. Prevažne je to karbón a napríklad aramidové vlákna. Výsledkom takejto kombinácie sú hneď dve požadované vlastnosti- pevnosť + pružnosť. Dispozícia vlákien má za následok efekt, kedy pri sa pri možnom páde tlak nárazu rozmiestni po viacerých miestach a nie na konkrétny bod škrupiny, ktorý sa v inakšom prípade prerazí a môže prísť k ťažkému zraneniu hlavy.